Melktransport

Home

Melktransport toen en nu

Forum

Wie zijn wij

Links

Contact

Melktransport toen en nu

- - -

V.O.F. M. van Rijbroek

VOF M. van Rijbroek Melktransport uit Boekel nam onlangs deze nieuwe RMO-trailer in gebruik. De oplegger is een Hobur, uitgerust met 2 stuurassen van het Tridec-systeem. De voorste as van de oplegger kan tevens liften. De pompinstallatie is een VMI van Diessel. De trekker is een Volvo FM12 Globetrotter. De motor levert 420 pk's die via I-Shift, Volvo's automatische transmissie, op de achterwielen overgebracht worden. De chauffeurs op deze wagen zijn Tini, Jan en Pierre.

- - -

Rink Post

Een Scania 94G310 van Rink Post uit het Friese Appelscha, met een enkelas Dijkstra oplegger. In deze tank kan ongeveer 20.000 liter melk, en deze wagen is inmiddels ingeruild op een Scania P380 met nieuwe Hobur 34,5-tons oplegger, die verderop deze pagina te zien is.

Nog een Scania in de mooie blauwe kleuren van Rink Post: Dit is een 114G340, met een Bijdeleij tank waar ongeveer 16 ton in kan. De aanhanger is gemaakt door Dijkstra uit Buitenpost, en kan ongeveer 22 ton melk bevatten.

Op deze wagen, eveneens een 114G340 staat een geïsoleerde Dijkstra tank met een inhoud van ongeveer 16 ton. De aanhanger heeft eveneens een inhoud van ongeveer 22 ton, deze is na een ongeval enkele jaren geleden voorzien van nieuwe beplating. Deze foto is gemaakt een dag nadat de reclame op de tank is gezet.

De jongste telg van Rink Post uit Appelscha: Deze Scania P380 trekt een Hobur oplegger met een inhoud van ongeveer 34.500 kg. De melk word ingenomen via een Ahrens en Bode Volumemeetsysteem, welke een capaciteit heeft van 950 liter per minuut. Alle Rink Post-foto's zijn afkomstig van Bert de Boer uit Appelscha, waarvoor onze hartelijke dank!

- - -

S. van Doorn

Met deze MAN TG360A vervoert Transportonderneming S. van Doorn uit Soest melk van de veehouders van Campina naar diens fabrieken. De tank op de voorwagen is gebouwd door ABO, en tijdens de laatste vervangingsronde is die geïsoleerd. De inhoud is 16.500 liter, de door Hobur gebouwde aanhanger kan 17.400 liter laden. De naloopas van de truck is gestuurd en kan gelift worden bij geen tot geringe belading. De wagen is inmiddels al 3,5 jaar oud.

Van hetzelfde bedrijf is deze Volvo FM12 met 380 pk motor. Ook op deze wagen zit een geïsoleerde ABO tank gemonteerd waar 16.500 liter in kan, en ook deze aanhanger is gemaakt door Hobur, en heeft dezelfde capaciteit als die achter de MAN, namelijk 17.400 liter. De voorloopas van deze wagen kan gelift worden. Op het moment van deze foto is hij nog splinternieuw!

- - -

(Bouke en) Wigle de Vries

Bouke en Wigle de Vries uit het friese Oldelamer reden tot een aantal jaar geleden met deze DAF 85.360 ATI met een 2-assige Bijdeleij oplegger, die ongeveer 27 ton melk kon laden. Voor het zicht was deze cabine verhoogd met een skycab. Deze foto is gemaakt bij de Friesche Vlag-fabriek in Leeuwarden door Alex Miedema, freelance bedrijfswagenjournalist. Uiteraard onze dank voor het scannen en ter beschikking stellen van deze foto.

Dit is een foto van een ex-vrachtwagen van Bouke en Wigle de Vries uit Oldelamer. Deze wagen is ingeruild op een nieuwe CF truck-aanhangercombinatie, en werd toen door Cosmo Trucks ingezet als reservewagen. De Bijdeleij tank kan 18.200 kg. melk vervoeren, en is voorzien van een hydraulische pompinstallatie, met volumemeting.

Hier ziet u Wigle de Vries uit Oldelamer die zijn combinatie na een werkdag tijdens het reinigen ook aan de buitenkant even schoonmaakt. De trekker is een netjes opgebouwde DAF CF85.340 en de oplegger is een drie-assige Hobur met een weegsysteem. Wigle de Vries is eigenaar van 2 RMO's, naast deze heeft hij nog een DAF CF, maar dan een truck met aanhanger.

Dit is een foto van een ex-vrachtwagen van Bouke en Wigle de Vries uit Oldelamer. Deze wagen is ingeruild op een nieuwe CF truck-aanhangercombinatie, en werd toen door Cosmo Trucks ingezet als reservewagen. De Bijdeleij tank kan 18.200 kg. melk vervoeren, en is voorzien van een hydraulische pompinstallatie, met volumemeting.

Hier ziet u Wigle de Vries uit Oldelamer die zijn combinatie na een werkdag tijdens het reinigen ook aan de buitenkant even schoonmaakt. De trekker is een netjes opgebouwde DAF CF85.340 en de oplegger is een drie-assige Hobur met een weegsysteem. Wigle de Vries is eigenaar van 2 RMO's, naast deze heeft hij nog een DAF CF, maar dan een truck met aanhanger.

- - -

De Melkstroom B.V.

Dit was de allereerste weegauto met DME-systeem binnen het Nederlandse melktransport. De wagen was eigendom van De Melkstroom B.V. uit Beilen, en de Bijdeleij tank kon 16 ton melk vervoeren. Voorheen was deze tank uitgerust met een VMI-installatie, maar later zijn er 3 weegframes onder gebouwd en is er een ander pompsysteem in geplaatst.

Op deze foto staat de DAF 3200 Ati. Dit is de RMO 118, samen met de 117 waren dat de enige truck/aanhanger-combinaties van De Melkstroom B.V. in Beilen. De inhoud van de door voorwagen was 14.500 kilo, en was gebouwd door Bijdeleij. In de aanhanger kon 18 ton en deze was gebouwd door Dijkstra.

Dit is de RMO 137 van Coöperatieve Melkproductenbedrijven "Noord-Nederland" B.A. Het is een DAF 2300 Turbo met 2 gestuurde voorassen en 1 enkele aangedreven achteras. De inhoud van deze wagen was 16.000 kg. De tank en het pompsysteem zijn vervaardigd door Bijdeleij. De foto is gemaakt op de Noorderringweg, de weg naar de kaasfabriek van Marum. Dit was ook de standplaats van deze auto. De tank is later verkocht aan K. Oenema uit Heerenveen (klik hier).

Typische Melkstroom wagen: Vrij sober uitgeruste DAF 75 met voorloopas, een 16-tons Bijdeleij-tank en een staande uitlaat. De standplaats van dit voertuig was Emmen.

Bovenstaand ziet u een splinternieuwe DAF 75 met gestuurde voorloopas van de Melkstroom uit Beilen, alwaar zo te zien de foto ook gemaakt is. Deze tank kan ongeveer 16 ton melk bevatten en heeft op deze foto nog vele kilometers en tonnen melk voor de boeg! We kregen deze foto van Theo Kleter.

Op deze foto nog hagelnieuw, en nog niet eens gekentekend, deze RMO 141, in gebruikelijke configuratie...

Zijn broertje heeft al een tijdelijk kenteken aan de bumper hangen. Waarschijnlijk zijn deze twee wagens rond dezelfde tijd afgeleverd en op de foto gezet.

Deze oudgediende was eerst van 'Coöperatieve Melkproductenbedrijven "Noord-Nederland" B.A., en is later overgenomen door De Melkstroom B.V. uit Beilen. Het betreft een DAF 2300 Turbo.

Rechts staat bovenstaande DAF in zijn oude uitmonstering, en de linker DAF is het broertje van onderstaande... Beide wagens op deze foto zijn in juli 1995 na ongeveer 11 jaar dienst te hebben gedaan verkocht.

Coöperatieve Melkproductenbedrijven "Noord-Nederland" B.A. heeft deze DAF 2300 Turbo zo rond 1986/1987 gekocht, later is hij overgenomen door De Melkstroom B.V.. Dit was de RMO 154, en hij heeft ongeveer 10 jaar gereden. Hij is zijn carriére begonnen in Dokkum en is later overgegaan naar Marum. Toen hij wegging stonden er 750.000 kilometers op de teller.

Een van de eerste Bijdeleij-weeg-RMO's. Dit is een DAF 75.240Ati, deze wagen was van De Melkstroom B.V. te Beilen, de vervoerstak van het toenmalige Friesland Frico Domo. De tank kon 17.500 liter bevatten, wat neerkomt op ruim 18.000 kg. Het pompsysteem was heel bijzonder. Onder het rijden werd de tank vacuüm gezogen. Bij de boer stroomde de melk dan vanzelf naar binnen. Doordat er melk/schuim in de vacuümpomp terecht kwam, en dat niet goed gereinigd kon worden is deze auto in Nederland niet lang in bedrijf geweest, en is hij vertrokken naar Cuba.

Een deel van het wagenpark van De Melkstroom B.V., op de foto gezet in de sneeuw in Marum. Op de foto van links naar rechts: De RMO 136 (VT-35-VT), RMO 216 (VV-14-NX) en RMO 138 (VV-78-DR). Al deze RMO's hebben een inhoud van 16 ton, en rijden allang niet meer.

Twee DAF's 75.240 Ati met 16-tons Bijdeleij tank, op de reinigingsplaats van de kaasfabriek in Marum. BB-LV-74 (???, links op de foto) was de RMO 126. De rechter op de foto, de BB-PH-27 is de RMO 144. Beide auto's waren eigendom van De Melkstroom B.V. uit Beilen en waren gestationeerd in Marum.

Op deze foto staat deze DAF 2300 Turbo in Marum, bij de fabriek van Frico Cheese in de sneeuw, echter is deze wagen begonnen bij de Frico-fabriek in Wergea.

De Melkstroom B.V. verzorgde ook het intra-vervoer. In het veld werden dan opleggers neergezet, die volgepompt werden door de RMO's, waarna er weer een lege oplegger werd neergezet en de volle werd meegenomen naar de fabriek om te lossen, om op deze manier efficiënt het vervoer over de lange afstand te realiseren.

- - -

Koetsier

Koetsier Melktransport uit Elspeet vervoert voor Leerdammer melk met deze DAF CF85.380 Space Cab. De tank is vervaardigd door Hobur en kan 17.700 liter melk vervoeren. Het pompsysteem van Hobur pompt zo'n 44.000 liter per uur. De aanhanger is eveneens gemaakt door Hobur en neemt 20.400 liter mee. In januari 2004 werd deze wagen met automatische transmissie afgeleverd, en inmiddels heeft hij al 320.000 kilometer afgelegd.

- - -

V.O.F. B.A. Jochems

Corné Jochems stuurde deze foto van de RMO van V.O.F. B.A. Jochems uit Etten-Leur. De trekker is een DAF 85CF340 die in 2001 de fabriek verliet. De oplegger is een 2-assige Hobur die in 1989 het levenslicht zag, en is uitgerust met een hydraulisch gestuurde as. De inhoud is 26.500 kg, en de melk word via een Diessel VMI-systeem ingenomen. Deze auto word ingezet voor het ophalen van geitenmelk voor de Bettinehoeve, een particuliere kaasmakerij te Etten-Leur.

- - -

Melkweg Bolsward B.V.

Hier ziet u (een deel van???) het wagenpark van Melkweg uit Bolsward. Op 2 Scania's na zijn al deze wagens van het merk DAF. De foto is gemaakt zo rond 1978, zo'n 8 jaar na de oprichting.

Melkweg-chauffeur Tjisse Tijsma vond in de oude doos deze foto van een van de drie Pegaso's waar Melkweg Bolsward B.V. indertijd mee reed. Deze Pegaso's werden geleverd door Wierda uit Joure. Deze foto is gemaakt nabij het Friese Wanswerd.

Prachtig gefotografeerd is deze DAF2300 Turbo Intercooling van Melkweg Bolsward B.V.. Het bijzondere aan deze wagen is dat hij 2 gestuurde voorassen heeft, en 1 aangedreven achteras.

Dit was de tweede van de in totaal 5 Volvo FL's die Melkweg Bolsward B.V. heeft gehad. Op deze foto staat de R73, uitgevoerd met een 16-tons Bijdeleij tank en een enorme aanhanger. In de kleurstelling van Coöperatieve Melkproductenbedrijven "Noord-Nederland" B.A. was dit een stoere combinatie om te zien. Deze foto komt uit het archief van Tjisse Tijsma, die op deze auto heeft gereden. De standplaats was Dronrijp.

Vroeger een bekend verschijnsel in Noord Nederland: De 16-tons DAF's 2300 Turbo van Melkweg Bolsward B.V.. Deze wagens reden de melk vanuit Groningen en Friesland naar de fabriek van Coöperatieve Zuivelindustrie "Twee Provinciën" te Gerkesklooster, alwaar ook deze foto gemaakt is.

In Burgum heeft Melkweg deze Volvo FL 7 ingezet. De Bijdeleij tank kan 16 ton melk meenemen. Deze wagen is zijn carrière gestart met een witte cabine, zwart chassis en zwarte velgen, aangezien de officiële huisstijl van Friesland Dairy Foods toendertijd nog niet bekend was. Deze Volvo's hadden destijds het voordeel van een zeer lage instap ten opzichte van de DAF's 2300.

Deze DAF 95.330 ATi was een vreemde eend in de Melkweg-bijt. Deze vrachtwagen is ook begonnen in de officiële Melkweg kleuren, maar later overgespoten in de kleuren van Friesland Dairy Foods. Tesamen met een aanhanger heeft hij aan het eind van zijn bestaan de melk van Ameland afgevoerd naar het vasteland.

Dit is een latere uitvoering van Melkweg: Een DAF2300 turbo met voorloopas en 16-tons Bijdeleij-tankopbouw. Deze wagen is omstreeks 1992 op de weg gekomen, en bijzonder aan dit voertuig is dat de cabine lager op het chassis is geplaatst als de voorgaande modellen.

Deze foto is genomen in Gerkesklooster. Deze auto is zijn carriere begonnen in Oudwoude. De tank is afkomstig van de RMO 46, is verlengd tot ruim 18 ton en op deze DAF 75.240 gebouwd. Dit was de eerste DAF 75 van Melkweg, en deze RMO sierde ook het boek ter ere van het 25-jarig bestaan van Melkweg, in 1995. Later is deze wagen overgespoten in de FCDF kleuren, en na ongeveer 1.000.000 km heeft hij het Nederlandse grondgebied verruild voor het Cubaanse.

2 foto's van dezelfde wagen. Op de eerste foto is hij te zien zoals hij eerst heeft rondgereden. Op de tweede foto staat deze RMO in zijn latere outfit te genieten van zijn oude dag. Het bijzondere aan deze DAF 75.270 is dat hij is uitgerust met een automatische versnellingsbak, vanwege gezondheidsklachten van een chauffeur.

Begin 1996 werd deze DAF 85.330 ATi afgeleverd aan Melkweg. De Bijdeleij tank kon ruim 18 ton melk meenemen. De aanhanger was een Dijkstra die ongeveer 20 ton melk mee kon nemen, en was afkomstig van de Frico. Deze combinatie had als standplaats de fabriek van Frico Cheese in Burgum, welke inmiddels ook al tot het verleden behoort, evenals deze combinatie.

Dit is de RMO 91. De Bijdeleij tank heeft als bouwjaar 1981, en heeft eerst op de RMO 33 (klik hier) gestaan, is daarna in 1988 verlengd tot een inhoud van ruim 18 ton en op de R64 gezet en vervolgens is dezelfde tank in 1996 door Groot en Jonkers op deze DAF 75.240 gezet.

In Leeuwarden is deze RMO van Melkweg op de foto gezet, toen hij net was overgespoten. Deze wagen was namelijk eerst van Jan de Groot uit De Wilp (Gn.) (klik hier) Hij reed bij Melkweg eerst in Dronrijp met deze aanhanger, later is deze wagen een poos als reserve-wagen ingezet, en zijn laatste dagen werden versleten op Ameland...

In Dronrijp staat deze DAF 85CF340 te lossen. De oplegger is gebouwd door Bijdeleij, en voorzien van een DME weegsysteem. Dit was de eerste Bijdeleij weegoplegger die bij Melkweg Bolsward B.V. in bedrijf is genomen. Hij is nieuw begonnen in Dronrijp, daarna overgeplaatst naar Beilen. Daarna is hij weer enige tijd teruggeweest in Dronrijp, en inmiddels verzorgt hij het transport van melk van Ameland naar het vasteland.

Nog eenzelfde Bijdeleij oplegger als bovenstaand, echter word die op deze foto door een Volvo FM12 met 340 pk voortbewogen. Deze combinatie was gestationeerd op de fabriek van Gerkesklooster. De trekker is inmiddels vervangen door een witte DAF CF.

Voor Melkweg was dit binnen het RMO-vervoer de eerste kennismaking met Mercedes-Benz. Het betreft hier een Actros 1835. Deze trekker was uitgerust met de automatische transmissie van Mercedes, genaamd Telligent. De oplegger is een Hobur met DME weegsysteem. De gehele combinatie is een keer gekanteld, maar daarna weer opgeknapt. De trekker is inmiddels vervangen.

Een nette Volvo FM12.340 van Melkweg Bolsward B.V.. Deze trekker is uitgerust met een Geartronic versnellingsbak. De oplegger is een Hobur weeg-oplegger, die eerst van Theo van der Woude uit Rinsumageest was (klik hier). Op het moment van de linker foto word er een vracht melk gelost in Leeuwarden.

Ook Melkweg beschikt over 1 Bijdeleij koffermodel oplegger. Deze is uitgerust met een DME weegsysteem en voor de voortstuwing zorgt een Volvo FM12. De inhoud van deze oplegger is ongeveer 34,5 ton.

Willem Dijkstra van Burg-Service B.V. Barneveld stuurde ons deze foto van de Hobur oplegger van Melkweg. Dit was de eerste van 4 identieke opleggers met een VMI-systeem, echter is deze uitgerust met een Diessel systeem, en de rest met het systeem van Burg-Tede. De trekker is een Volvo FM12 met 340 pk en dagcabine.

Op de oude losplaats van de fabriek in Leeuwarden legde operator Durk Dijkstra deze RMO van Melkweg uit Bolsward vast. Het is een DAF CF85.340 met As-Tronic Transmissie. De oplegger is een platte lange Hobur met Burg-Tede pompsysteem.

Een primeur voor de Nederlandse markt is deze in Denemarken gebouwde Tarm-oplegger. De melk word ingenomen via een VMI-systeem, wat inmiddels is aangepast van hydraulisch naar elektrisch. De trekker is een Volvo FM12, en de combinatie, met een inhoud van ongeveer 35 ton, rijd vanuit de standplaats Beilen. Wij hebben deze foto ontvangen van Henk Post van Melkweg Bolsward B.V., waarvoor onze hartelijke dank.

Kort maar hoog is de jongste generatie Hobur RMO-trailers. Door de korte voor- en achteroverbouw zijn deze opleggers zeer wendbaar, een pré op de de veelal krappe boerenerven. Deze combinatie, van Melkweg Bolsward B.V., is door ons gespot binnen een week nadat hij is gaan rijden. Het ledig gewicht van deze combinatie is 15 ton, en de tankinhoud bedraagt zo'n 36 ton. Bij deze willen wij de chauffeur nog even bedanken voor de spontane en vriendelijke medewerking!

Melkweg in Bolsward zet sinds kort in Gerkesklooster deze witte Volvo in. Hij vervangt een vrijwel identieke trekker (die echter in de oude FCDF-huisstijl is uitgevoerd) die elders binnen de Melkweg-gelederen moest worden ingezet. Deze oplegger kwam eerder ook al aan bod, dit is de Hobur weegtrailer die eerst van Theo van der Woude uit Rinsumageest was, en later is verkocht aan Melkweg. Bovenstaande foto ontvingen wij van chauffeur Folkert van Dijk, erg leuk, bedankt!

Deze nette DAF CF85.340 van Melkweg Bolsward B.V. is in juni 2003 in bedrijf genomen, en is uitgerust met een Hobur weegtank die 23.600 kg. melk kanbevatten. Van de 4 assen zijn de eerste 2 en de laatste (naloopas) gestuurd, de 3e as is aangedreven. Deze foto is gemaakt tijdens het reinigen in Dronrijp.

Dit is zijn broertje, die omstreeks dezelfde tijd op de weg is gekomen. Deze wagen is gestationeerd in het Drentse Beilen, en staat hier na een dagdienst te wachten op de volgende chauffeur die er de nachtdienst mee ingaat.

Op de fabriek in Leeuwarden legde operator Durk Dijkstra deze 4-assige RMO van Melkweg vast. Dit is een DAF 85CF340 met een Hobur tank met een inhoud van 23,5 ton, en uitgerust met een weegsysteem.

Waarschijnlijk was dit de eerste vierasser binnen het Melkweg-bestand. Het betreft hier een DAF 85CF340 met een Hobur koffermodel tank, voorzien van DME-weegsysteem. De inhoud is ongeveer 23,5 ton. Deze wagen reed zijn rondjes in en rond Bedum en is onlangs verkocht aan een transport bedrijf uit Denemarken.

Nabij Gerkesklooster stond deze RMO te laden bij een veehouder. Het is een DAF 85CF340, met 2 gestuurde voorassen en een gestuurde naloopas. De tank is een koffermodel Bijdeleij met DME-weegsysteem, en kan ongeveer 25 ton laden.

Melkweg heeft eerst deze Mercedes Actros 1835 met hoge slaapcabine ingezet in het intra-vervoer, waar hij een 4-assige Hobur oplegger met een inhoud van ongeveer 34 ton voorttrok, zoals is te zien op de linker foto. Later heeft diezelfde trekker nog een poosje in combinatie met deze Bijdeleij-koffermodel oplegger gereden. De oplettende lezer heeft al gemerkt dat deze oplegger al eens eerder voorbijkwam op deze site, maar dan in zijn huidige situatie: vergezeld door een Volvo FM trekker (klik hier).

Deze trekker was van Melkweg Bolsward B.V., en de oplegger was van Rink Post uit Appelscha.

- - -

Leistra / Lensen

Leistra & Lensen melktransport uit Hoogeveen vervoerde met deze Volvo FM12 melk voor DOC-Kaas uit dezelfde plaats. DOC staat voor 'Drents-Overijsselse Combinatie'. Deze Volvo heeft een motor die 340 pk levert, en is voorzien van een Bijdeleij tank met DME-weegsysteem.

Van Gerald Leistra ontvingen wij enkele foto's van de wagens van hun bedrijf. De linker wagen is een Volvo FM12 met 340 pk. De oplegger is een 2-assige Magyar waar 27 ton melk in kan. De wagen is in 2003 op de weg gekomen.

In 2005 werd het wagenpark uitgebreid met deze Volvo FM12 met 380 pk. Deze oplegger heeft 3 assen, is eveneens geconstrueerd door Magyar en heeft een inhoud van 34 ton. Voor de rest is geprobeerd de trekkers zoveel mogelijk op elkaar te laten lijken, wat mooi gelukt is.

- - -

K. de Jong

Rinsma uit Drachten leverde aan Kees de Jong uit Boornbergum deze Scania 81, die was voorzien van een Bijdeleij tank met een inhoud van 10.000 liter. Voor Kees de Jong was dit, na het bussenrijden, de eerste tankauto.

Later is die tank verlengd tot een inhoud van ongeveer 11.500 liter, en op deze Scania P82H gebouwd. Op deze foto word er een vracht melk gelost bij de fabriek van Olterterp.

Weer later, in 1992, kocht Kees de Jong deze Scania P93M met een motorvermogen van 230 pk. Deze vrachtwagen was uitgerust met een gestuurde voorloopas, en wederom was het Bijdeleij die tekende voor de tankopbouw. Ditmaal een uitvoering waar ruim 17.500 liter in kon. Het pompsysteem was uitgevoerd als overdruksysteem met een ringzuigermeter.

- - -

A. Bosma

A. Bosma uit het Friese Nij Beets vervoerde met deze Scania P93M280 melk voor de fabriek van Zuid-Oosthoek in Olterterp, nabij Beetsterzwaag. ZOH bestaat niet meer, en valt nu onder Friesland Foods, en ook in de fabriek van Olterterp word geen melk meer verwerkt. Deze foto is gemaakt toen de auto voor de eerste keer was gereinigd, nog voor hij in gebruik was genomen. De tank kon 18.000 liter melk bevatten, en is later verkocht aan Fa. K. Oenema & Zn's uit Heerenveen...

- - -

Bosma /De Jong - Romkema

Bovenstaande vervoerders hebben in 2002 samen deze Scania 114G380 aangeschaft. Deze Scania is voorzien van 2 gestuurde voorassen en een gestuurde en liftbare naloopas, en een OptiCruise versnellingsbak. De tank is een Bijdeleij koffermodel tank, met DME-weegsysteem, en kan ongeveer 25.000 kg. melk meesjouwen! De samenwerking tussen de firma's Bosma (Nij Beets), Oenema (Heerenveen) en De Jong - Romkema (Wijnjewoude) heet MeerMansMelk, vandaar de bordjes op de grille.

- - -

Dit is een van de allereerste RMO's van Nederland. De tank is gebouwd op een Dodge, en kan ongeveer 6.000 liter melk laden. De melk word de wagen ingepompt met een Jabsco Impellorpomp. De capaciteit was ongeveer 375 liter per minuut. Deze foto hebben wij gekregen van Albert Brinks, en omdat deze het tijdperk van de RMO inluidt, zijn wij hier bijzonder trots op en blij mee.

- - -

V.O.F. Finnema & Pijl

Alex Miedema viste uit de oude doos deze foto van de Scania P93M250 van Fa. Finnema - Pijl uit het friese Wergea, wat niet ver van Leeuwarden ligt. Deze Scania is uitgerust met een gestuurde voorloopas, en de tank is gebouwd door Bijdeleij en heeft een capaciteit van ongeveer 17.000 kg. Deze foto is gemaakt zo rond 1999 bij de fabriek van Friesland Dairy Foods in Leeuwarden.

Die wagen is in mei 1999 vervangen door deze Scania R114G380 vierasser, waarvan de voorste 2 assen sturen, de derde as is aangedreven, en de vierde weer kan sturen en liften. De tank is gebouwd door Bijdeleij en is voorzien van een DME weegsysteem. Deze wagen kan ongeveer 24 ton melk meenemen. De foto is gemaakt en ingezonden door Piet Douma.

Met grote trots tonen wij hier de primeur van de nieuwe RMO in vol ornaat van V.O.F. Finnema - Pijl uit Wergea. Deze foto kregen wij toegestuurd van mede-eigenaar Tjisse Pijl, die op het moment van de beide linker foto's over enkele weken met deze combinatie op pad mag gaan. De trekker is een Scania P420 met Xenonverlichting en de nodige extra's. De oplegger is een fraaie Vogelzang/Kuipers, en het pompsysteem in deze wagen werd geleverd door Burg. Op de rechter foto ziet u de wagen in zijn huidige hoedanigheid.

- - -

Frans Pasmans

Niels Pasmans uit het Brabantse Bergeijk stuurde 2 foto's in van de wagens waar zijn vader Frans Pasmans vroeger melk mee ophaalde. De eerste is een DAF 2300 Turbo Intercooling met gestuurde voorloopas. De koffermodel tank is gebouwd door Schwarte, en kan 15.300 liter melk bevatten...

De 2e foto is deze, van een Mercedes-Benz 2224 met voorloopas. Op de tank ziet u de oude huisstijl van Campina Melkprodukten... Op deze foto's valt duidelijk hét voordeel van een koffermodel tank te zien, namelijk dat hij aanzienlijk lager van bouw is.

Tegenwoordig rijdt men met deze DAF CF85.380 met gestuurde naloopas, en een Magyar tank met een inhoud van 17.000 liter. De chauffeurs op deze wagen zijn Marcel, Frans en Niels.

Dezelfde wagen nogmaals, nu in de schemering en met aanhanger er achter. Deze aanhanger is een Hobur, die net als de truck 17.000 liter melk mee kan nemen.