Melktransport |
|
Melktransport toen en nu |
Melktransport toen en nu - - - TMT (Twentse Melk Transport) Martijn Bos uit het Overijsselse Delden legde deze Volvo FM Globetrotter van TMT uit Enschede voor eeuwig vast. De oplegger is een door Magyar gebouwde weegtrailer. De combinatie is uitgevoerd in de mooie oude huisstijl van Friesland Coberco Dairy Foods, met de blauwe striping. Wel is het logo op de tank in de nieuwe stijl. Ook deze foto van TMT werd gemaakt door Martijn Bos, vanaf een viaduct! Het betreft een Volvo FM Globetrotter van TMT uit Enschede. De oplegger is een chassis van Burg met een Jansky-tankopbouw. Eerder stond hier een Hobur (Holvrieka) tank op, maar die combinatie, met een oud type FM Globetrotter trekker, is helaas gekanteld... - - - Visbeen Chauffeur Marc stuurde een foto van de RMO waar hij mee rijd: Het is een DAF 85CF340, die alweer bijna 5 jaar meegaat. Hij is van firma Visbeen uit Velserbroek, en heeft al bijna 900.000 km. gereden. De voorwagen kan 16.400 kg. melk laden, en de aanhanger 17.200, en de pompsnelheid varieert van 650 tot 700 liter per minuut. In maart 2006 word deze wagen vervangen door een nieuwe DAF CF met nieuwe opbouw! - - - K. van der Looy In Ommen stond deze erg mooie MAN TG-A geitenmelk te lossen. De oplegger is gebouwd door Hobur en heeft 2 vaste assen en 1 stuuras. De tank kan 30 ton melk bevatten, en de melk word ingenomen via een VMI-systeem. Eigenaar van deze wagen is K. van der Looy & zn uit Oirschot. Eveneens in Ommen stond een collega van bovenstaande chauffeur te lossen. Door het tegenlicht is deze foto helaas iets flets geworden. Deze Hobur-oplegger is voorzien van 2 assen en kan 27 ton melk meenemen. Volgens de chauffeurs worden met deze wagens zo'n beetje alle soorten melk verreden, behalve gangbare koeienmelk. - - - V.O.F. Jan Venema Met deze tank begon voor Jan Venema het melkvervoerdersavontuur. De tank is een Hoeksema en Velt met een capaciteit van 10.400 liter. Eerder stond er een MB-Trac voor, nu een Unimog, eveneens van Mercedes. De pompcapaciteit was 300 liter per minuut. De Unimog werd opgevolgd door deze oranje DAF 2100. Helaas is de foto niet al te duidelijk. Deze wagen is in 1978 op de weg gekomen, en de tank is gebouwd door Schwarte. 9.500 liter melk kon er in, en de pompcapaciteit was 500 liter per minuut. Daarna verscheen een volgende DAF 2100 Turbo ten tonele: Dit maal uitgevoerd als trekker-oplegger combinatie. De oplegger was een Bijdeleij koffermodel tank, en kon 14.500 liter melk laden. Uitgevoerd in de mooie kleuren van 'Coöperatieve Melkproductenbedrijven "Noord-Nederland" B.A.' en voorzien van de nodige extra's een hele fraaie wagen. De prachtige Volvo FL10 Intercooler van Jan Venema uit Marum kwam begin 1992 op de weg. De wagen is uitgerust met een voorloopas en 16-tons Bijdeleij tank. Vroeger reed hij met een Bijdeleij aanhanger, tegenwoordig komt hij alleen nog tevoorschijn als reserve-auto: voor de goeie orde: de foto rechts is recent, deze wagen is dus al ruim 13 jaar oud!!! Daarna brak het trailertijdperk wederom aan en werd deze Volvo FL12 aangeschaft, in combinatie met een 2-assige Bijdeleij oplegger met DME-weegsysteem. De trekker was uitgerust met Geartronic, een automatische versnellingsbak. De Volvo FM12 Globetrotter van Jan Venema uit het Groningse Marum. In combinatie met dezelfde 27-tons Bijdeleij-weegoplegger als herboven is het een stijlvol geheel, en is op de foto gezet tijdens het lossen in Marum. Normaliter is deze Volvo om door een ringetje te halen, perfect schoon, maar nu was er zout gestrooid en was het regenachtig weer... Dit is de vier-asser die Jan Venema inclusief chauffeurs heeft overgenomen van Theo van der Woude. Hij is uitgerust met 2 gestuurde voorassen, een gestuurde naloopas, OptiCruise versnellingsbak en een Hobur weegtank die ongeveer 23,5 ton melk kan bevatten. Ook deze foto is gemaakt en opgestuurd door chauffeur Popke Broersma, die deze prachtige wagen samen met Theo van der Woude en Pieter Veenema bestuurd. - - - T. van der Woude Theo van der Woude uit Rinsumageest reed een poos geleden met deze erg mooie Scania 114G380 en Hobur RMO-oplegger met DME weegsysteem. De auto is na enkele jaren ingeruild op een Scania 114G380 vierassige truck. Deze oplegger is verkocht aan Melkweg in Bolsward (klik hier) en de trekker aan Oenema uit Oosterwolde, deze is nu geel/wit. Het bedrijf en de Scania 4-asser van Theo van der Woude zijn inmiddels overgenomen door Jan Venema uit Marum. Deze foto is opgestuurd door chauffeur Popke Broersma. - - - Klein Nijland In Hoogeveen stond deze DAF CF85.380 te lossen. Ook deze wagen is gespoten in de kleuren van DOC, echter de aanhanger staat in de kleuren van het vroegere Coberco. De tankopbouw is gebouwd door Magyar. - - - S. van der Velde Kwalitatief is deze foto, afkomstig van Alex Miedema, op het randje, maar aangezien ook dit weer een heel bijzonder voertuig is, die helaas niet meer rijdt, plaatsen we hem toch. Deze Terberg FM1850 is van S. van der Velde & Zn uit Osingahuizen. De tank is gebouwd door Hobur, en uitgerust met een weegsysteem, en kan 28 ton melk versjouwen! Klaas van der Velde stuurde ons deze foto van hun Terberg 1850-T. De Hobur weegtank met een inhoud van 28.150 kg. is overgebouwd van bovenstaande Terberg. Het chassis is technisch belastbaar tot 55 ton, en er zijn 420 paardenkrachten voorhanden om deze machtige machine van zijn plaats te krijgen. - - - K. van der Looy In Ommen stond deze erg mooie MAN TG-A geitenmelk te lossen. De oplegger is gebouwd door Hobur en heeft 2 vaste assen en 1 stuuras. De tank kan 30 ton melk bevatten, en de melk word ingenomen via een VMI-systeem. Eigenaar van deze wagen is K. van der Looy & zn uit Oirschot. Eveneens in Ommen stond een collega van bovenstaande chauffeur te lossen. Door het tegenlicht is deze foto helaas iets flets geworden. Deze Hobur-oplegger is voorzien van 2 assen en kan 27 ton melk meenemen. Volgens de chauffeurs worden met deze wagens zo'n beetje alle soorten melk verreden, behalve gangbare koeienmelk. - - - V.O.F. Jan Venema Met deze tank begon voor Jan Venema het melkvervoerdersavontuur. De tank is een Hoeksema en Velt met een capaciteit van 10.400 liter. Eerder stond er een MB-Trac voor, nu een Unimog, eveneens van Mercedes. De pompcapaciteit was 300 liter per minuut. De Unimog werd opgevolgd door deze oranje DAF 2100. Helaas is de foto niet al te duidelijk. Deze wagen is in 1978 op de weg gekomen, en de tank is gebouwd door Schwarte. 9.500 liter melk kon er in, en de pompcapaciteit was 500 liter per minuut. Daarna verscheen een volgende DAF 2100 Turbo ten tonele: Dit maal uitgevoerd als trekker-oplegger combinatie. De oplegger was een Bijdeleij koffermodel tank, en kon 14.500 liter melk laden. Uitgevoerd in de mooie kleuren van 'Coöperatieve Melkproductenbedrijven "Noord-Nederland" B.A.' en voorzien van de nodige extra's een hele fraaie wagen. De prachtige Volvo FL10 Intercooler van Jan Venema uit Marum kwam begin 1992 op de weg. De wagen is uitgerust met een voorloopas en 16-tons Bijdeleij tank. Vroeger reed hij met een Bijdeleij aanhanger, tegenwoordig komt hij alleen nog tevoorschijn als reserve-auto: voor de goeie orde: de foto rechts is recent, deze wagen is dus al ruim 13 jaar oud!!! Daarna brak het trailertijdperk wederom aan en werd deze Volvo FL12 aangeschaft, in combinatie met een 2-assige Bijdeleij oplegger met DME-weegsysteem. De trekker was uitgerust met Geartronic, een automatische versnellingsbak. De Volvo FM12 Globetrotter van Jan Venema uit het Groningse Marum. In combinatie met dezelfde 27-tons Bijdeleij-weegoplegger als herboven is het een stijlvol geheel, en is op de foto gezet tijdens het lossen in Marum. Normaliter is deze Volvo om door een ringetje te halen, perfect schoon, maar nu was er zout gestrooid en was het regenachtig weer... Dit is de vier-asser die Jan Venema inclusief chauffeurs heeft overgenomen van Theo van der Woude. Hij is uitgerust met 2 gestuurde voorassen, een gestuurde naloopas, OptiCruise versnellingsbak en een Hobur weegtank die ongeveer 23,5 ton melk kan bevatten. Ook deze foto is gemaakt en opgestuurd door chauffeur Popke Broersma, die deze prachtige wagen samen met Theo van der Woude en Pieter Veenema bestuurd. - - - T. van der Woude Theo van der Woude uit Rinsumageest reed een poos geleden met deze erg mooie Scania 114G380 en Hobur RMO-oplegger met DME weegsysteem. De auto is na enkele jaren ingeruild op een Scania 114G380 vierassige truck. Deze oplegger is verkocht aan Melkweg in Bolsward (klik hier) en de trekker aan Oenema uit Oosterwolde, deze is nu geel/wit. Het bedrijf en de Scania 4-asser van Theo van der Woude zijn inmiddels overgenomen door Jan Venema uit Marum. Deze foto is opgestuurd door chauffeur Popke Broersma. - - - Klein Nijland In Hoogeveen stond deze DAF CF85.380 te lossen. Ook deze wagen is gespoten in de kleuren van DOC, echter de aanhanger staat in de kleuren van het vroegere Coberco. De tankopbouw is gebouwd door Magyar. - - - S. van der Velde Kwalitatief is deze foto, afkomstig van Alex Miedema, op het randje, maar aangezien ook dit weer een heel bijzonder voertuig is, die helaas niet meer rijdt, plaatsen we hem toch. Deze Terberg FM1850 is van S. van der Velde & Zn uit Osingahuizen. De tank is gebouwd door Hobur, en uitgerust met een weegsysteem, en kan 28 ton melk versjouwen! Klaas van der Velde stuurde ons deze foto van hun Terberg 1850-T. De Hobur weegtank met een inhoud van 28.150 kg. is overgebouwd van bovenstaande Terberg. Het chassis is technisch belastbaar tot 55 ton, en er zijn 420 paardenkrachten voorhanden om deze machtige machine van zijn plaats te krijgen. - - - V.O.F. Van der Stelt Bovenstaand ziet u de DAF CF85.380 van V.O.F. Van der Stelt uit het Noord-Brabantse Hank. De tank is een Dijkstra met een inhoud van 16.000 liter, met een Ahrens en Bode pompinstallatie. De aanhanger is door Hobur gebouwd en heeft een inhoud van 17.000 liter. Wij kregen deze foto's van chauffeur Ruud Gaasbeek, die deze wagen deelt met zijn collega's Bas en Henk. Deze DAF is uitgevoerd met een voorloopas, en is in maart 2004 geleverd. - - - Gerrit van Keulen In de vroegere Coberco huisstijl ziet u hier een mooie Volvo FL10. Deze vrachtwagen is van Gerrit van Keulen uit Ommen, en de tank is gebouwd door Bijdeleij. Van Keulen rijdt tegenwoordig met een Volvo FM Globetrotter met een Jansky oplegger. Coberco is samengegaan met Friesland Dairy Foods, wat daarna Friesland Coberco Dairy Foods ging heten, en inmiddels heet het Royal Friesland Foods... De foto is gemaakt door en gekregen van Geert Huisman, bedankt! - - - Atsma & De Jong Uit het archief van Alex Miedema mochten wij deze foto ontvangen. Het betreft hier de Scania P93M280 van Fa. Atsma & de Haan uit Oudehaske. Deze Scania met 18-tons Bijdeleij tank is strak en netjes dankzij zijn eenvoudige opbouw. Actiefoto van de nieuwe Scania P380 van Atsma de Jong Melktransport. De oplegger is gemaakt door het inmiddels failliete Bijdeleij uit Drachten/Heerenveen, en was eerst voorzien van een DME-weegsysteem, wat later vervangen is door een pompsysteem met Volume-Meet-Inrichting, in de RMO-wereld beter bekend als VMI. Deze foto is gemaakt door Hendry de Boer, waarvoor onze hartelijke dank! |